en | sv | fi

Tehdään yhdessä lapsuusmuistoista parempia


Tehdään yhdessä lapsuusmuistoista parempia

header menu

Olet täällä



Olet täällä


#OleLuottoaikuinen – Lasinen lapsuus haastaa aikuiset turvaamaan nuorten kasvuympäristön

TIEDOTE

Julkaisuvapaa 20.3.2018

Lasisen lapsuuden Radio Helsingin kanssa avaama kampanja herättelee rohkeutta auttaa silloin, kun aikuinen epäilee nuorella olevan kotona ongelmia.  
 

Nuoria suojaavat tekijät

#OleLuottoaikuinen -kampanjan taustalla on Lasisen lapsuuden kyselytutkimus, jossa selvitettiin erilaisten suojaavien tekijöiden toteutumista niiden henkilöiden elämässä, joille kodin aikuisten alkoholinkäyttö oli aiheuttanut haittoja. Noin kolmannes haittoja kokeneista kertoi, ettei heidän elämästään löytynyt myönteistä ilmapiiriä synnyttävää turvallista aikuista, perheenjäsenten välistä lämpöä tai myönteisiä kokemuksia tarjoavia harrastuksia. 

Lasinen lapsuuden kehittämiskoordinaattori Janne Takalan mukaan kampanjalla halutaan muistuttaa, että tutkimuksen jokainen aikuinen voi toiminnallaan tukea vaikeissa kasvuoloissa elävää lasta tai nuorta: ”Pieninkin teoin voi lisätä myötätuntoa ja turvallisuudentunnetta naapurustossa, vapaaehtoistoiminnassa, harrastuksissa tai julkisissa tiloissa. Jo yksi turvallinen aikuinen voi riittää kannattelemaan vaikeassa tilanteessa elävää nuorta pahimman yli”, Takala toteaa. 

Radiojuontajana nuoren apuna

Kampanjaa varten tehdyllä videolla Radio Helsingin Laura Friman joutuu yllättäen tilanteeseen, jossa hän joutuu reagoimaan vanhempiensa juomisesta hätääntyneen 12-vuotiaan Ollin yhteydenottoon. Aluksi Friman epäilee ääneen kyseessä olevan trollaus tai jonkinlainen pila, mutta tilanteen kehittyessä hän alkaa hiljalleen kyseenalaistaa itsensä ja epäilyksensä. Piilokameralla kuvattu jännitysnäytelmä todentaa sitä, miten kuka tahansa meistä on epävarma sivullisen hädän osuessa kohdalle. 

”Lopulta kysyin itseltäni, että annanko oikeasti ylpeyteni estää auttamisen. Mitä sitten, jos tulen huijatuksi, jos on pienikin mahdollisuus, että tilanne olisikin totta ja toisella puolella oikeasti olisi apua tarvitseva lapsi”, totesi Friman heti intensiivisen chat-kokemuksen päätteeksi. Tilanne ja sen jälkireaktiot kuvattiin lyhyeksi dokumentiksi, joka on katsottavissa kampanjasivulla https://lasinenlapsuus.fi/oleluottoaikuinen, Facebookissa ja Youtubessa. 

#OleLuottoaikuinen -kampanja lanseerataan tiistaina 20.3. Laura Frimanin ohjelmassa Radio Helsingin iltapäivässä, jossa Laura puhuu kokemuksestaan ja haastattelee Lasisen Lapsuuden asiantuntijoita päihteidenkäytön vaikutuksista lapsuuteen sekä muista kampanjan teemoista.

Aikuiset ja yhteiskunta nuoren turvana

Auttamishalun ja myötätunnon rakentaminen vaatii henkilökohtaista kokemusta vaikeasta tilanteesta. #OleLuottoaikuinen-sivulla kävijöillä on mahdollisuus testata bottisimulaatiolla, miten he itse reagoisivat nuoren hätäkutsuun. Useista tarinapoluista koostuva interaktiivinen kokemus on suunniteltu mahdollisimman realistiseksi. 

Lasinen lapsuus haluaa kerätä ja jakaa edelleen suomalaisaikuisten hyviä kokemuksia ja kertomuksia nuorten tukemisesta. Jaa oma kertomuksesi kampanjasivulla tai suoraan kyselylomakkeessa osoitteessa: https://www.webropolsurveys.com/S/3EA51386EFD967BC.par

Turvallista ilmapiiriä luodaan myös yhteiskunnallisin valinnoin. Perheet tarvitsevat huomatuksi tulemista ja tukea jo ennen ongelmien kasaantumista. Yhteiskunnan on taattava, että jokaisella lapsella on mahdollisuuksia kohdata elämässään turvallisia ja luotettavia aikuisia kodin ulkopuolella, koulussa ja vapaa-ajalla harrastuksissa. 

Kampanjasuunnittelu: Dynamo&Son.
Kampanjafilmin ohjaus: Matti Kihlström.
Olli-botin toteutus: Ninchat.  

Kampanjasivu: https://lasinenlapsuus.fi/oleluottoaikuinen 

Lisätiedot:
Janne Takala, kehittämiskoordinaattori
A-klinikkasäätiö
0503629014
janne.takala@a-klinikka.fi

Lasinen lapsuus - #OleLuottoaikuinen yhteistyökumppanina Radio Helsinki

Tehdään yhdessä lapsuusmuistoista parempia

 

×