Kohtaaminen hississä -harjoitus
Harjoitus: 1-6 luokka
Tavoitteena pelkojen kohtaaminen, stressin lievittäminen ja kehittää uusia luovia työtapoja käsitellä vaikeaa aihetta.
Tarvikkeet: maalarinteippi
Luokkahuoneeseen asetetaan maalariteipillä hissin paikka. Luokasta valitaan vapaaehtoinen kuvaamaan hissin ääntä ja kuljettuja kerroksia. Tämän jälkeen ryhmäohjaaja jakaa luokan pienryhmiin. Annetaan draamaesityksen aihe jokaiselle ryhmälle. Tämän jälkeen ryhmä keksii esityksen aiheen ympärille, aikaa noin 10min tai tilanteen mukaan enemmän. Jokainen ryhmä päättää itse roolihenkilöistä ja valmistautuu esittämään oman esityksensä muille ryhmille. Hissiin mennään pienryhmä kerrallaan, ja siellä ei vietetä aikaa kuin pieni hissinmatkan verran kestävä aika. Esitysten jälkeen keskustellaan yhdessä aiheesta ja heränneistä ajatuksista.
Esimerkkiaiheet:
-Hississä on humalainen, joka käyttäytyy kovaäänisesti. Hän häiritsee muita hississä olevia ihmisiä. Ihmiset eivät tunne toisiaan. Keksikää jokin tilanne tämän aiheen ympärille ja esittäkää muulle luokalle.
-Hississä on erikoisesti käyttäytyvä ihminen, joka pelottaa hissiin tulevaa lasta. Onneksi lapsen mukana on koira turvana (tärkeää on se, että koiraa esittää myös henkilö). Keksikää jokin tilanne tämän aiheen ympärille ja esittäkää muulle luokalle.
-Hississä on lapsi, ja hänen oma vanhempansa tulee hissiin humaltuneena. Lapsi inhoaa tilannetta ja lapsella on epämukava olla hississä alkoholia juoneen vanhempansa kanssa. Keksikää jokin tilanne tämän aiheen ympärille ja esittäkää muulle luokalle.
-Hississä on sammunut ihminen. Miten lapset voisivat auttaa sammunutta ihmistä? Keksikää jokin tilanne tämän aiheen ympärille ja esittäkää muulle luokalle.
Tykkää, jaa