Parempaa mieltä

Mielenterveys tarkoittaa ihmisen kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja elämän tasapainosta.

Hyvää oloa arkisilla asioilla

Hyvinvointia voi ylläpitää arkisilla elämäntavoilla: syömällä terveellisesti, liikkumalla ja nukkumalla riittävästi.

Mielen terveyttä vahvistaa myös se, että saa tehdä kiinnostavia juttuja, tavata ystäviä ja jakaa omia tunteita sekä harrastaa ja viettää aikaa läheisten kanssa.

Mielenterveys-sanasta saattaa ensimmäisenä tulla mieleen negatiivisia ja vähän pelottaviakin asioita. Puhutaan mielenterveysongelmista, mielenterveyden häiriöistä ja jopa mielen sairauksista.

Ihan kaikilla ihmisillä kuitenkin on mielenterveys – riippumatta siitä, onko joutunut kohtaamaan mielen pulmia ja kolhuja vai ei.

 

Huolehdi, että ehdit tehdä itselle mielekkäitä juttuja

Mielen hyvinvointia ja tasapainoa tukevia voimia käytetään ja kulutetaan päivittäin, minkä takia niitä on hyvä treenata säännöllisesti.

Mielen varastot täyttyvät, kun pitää huolen, että saa riittävästi omaa aikaa ja tekee asioita, jotka tuottavat itselle hyvää fiilistä ja antavat voimaa.

Voimavarat hupenevat tavallisessa arjessa mutta erityisesti silloin, kun kohtaa menetyksiä, surua tai pettymyksiä. Toisaalta myös vastoinkäymisistä selviäminen kasvattaa voimia ja luottamusta elämään.

 

Vanhempien juominen kuormittaa mieltä

Mielenterveyttä suojaavat ja vaarantavat erilaiset sisäiset ja ulkoiset tekijät.

Kodin aikuisten päihteidenkäyttö ja turvattomuus voivat heikentää myös mielen hyvinvointia.

Hankalissa olosuhteissa mielen terveyttä suojaavien ja vahvistavien tekijöiden merkitys korostuu. Sen takia omasta hyvinvoinnista on erityisen tärkeää pitää huolta, jos kotitilanne on kuormittava.  

Mielen hyvinvointia voi lisätä pienillä teoilla: vaalimalla suhteita tärkeisiin ihmisiin, ulkoilemalla ja pitämällä huolta kunnosta, keskittymällä maailmaan, olemalla utelias ja opettelemalla uutta, kohtaamalla muut ihmiset lämpimästi ja ilolla.

Mielen pulmat eivät parane pelkällä ”ota itseäsi niskasta kiinni ja lähde lenkille” -ajattelulla vaan niiden ratkaisemiseen voi ja saa pyytää apua.

Omaa fiilistä voi kuitenkin treenata jo silloin, kun kaikki on hyvin – se auttaa myös vastoinkäymisten kohdatessa ja niistä selviytymisessä.

Hyvää mieltä voi saada myös kulttuurista ja taiteesta, sekä kokemalla että itse tekemällä.

 

Kirjoittajina Lasinen lapsuus -työntekijät